אפשר להיות מקצוען, מבלי להיות מקצועי?

"בואנ'ה, המעצב שלי מה זה מקצוען. תקתקן, מבין עניין..."

"שמע היועצת העסקית שלי... זאתי מקצוענית שאין דברים כאלה"

את המשפטים האלה שמעת לא פעם ולא פעמיים. ואולי גם אמרת אותם פעם או פעמיים

אבל כמה פעמים יוצא לנו להשתמש במושג "מקצועי"?

"המורה של הבן שלי מאד מקצועית. היא דקדקנית, מעמיקה ושולטת בחומר"

 

ומה לגבי הקבלן, או עורך הדין שלך, מקצוענים או מקצועיים?

ובכלל... מה חשוב יותר? להיות מקצועי או להיות מקצוען? אולי שניהם?

ואולי זה בכלל קשור לסוג המקצוע ולתחום העיסוק?

 

אז מה זו מקצועיות?

מקצועיות קשורה למקצוע בו אנחנו עובדים, לידע המקצועי בתחום העיסוק והעבודה שלנו.

מקצועיות זו רמת השליטה שלנו, זהו עומק הידע שלנו בתחום בו אנחנו עוסקים ובתחומים הקשורים אליו.

מקצועיות זו גם רמת המיומנות שיש לנו ואיכות העבודה שאנו מייצרים.

להיות מקצועי  - זה להיות בעל מקצוע.

 

אם כך, מהי מקצוענות?

מקצוענות קשורה בעיקר לתרבות העסקית. מקצוענות היא אוסף של תכונות והיא למעשה, ההתנהלות שלנו כבעלי מקצוע בנוסף לידע המקצועי שלנו. מקצוענות קשורה לאופי של איש המקצוע ולאופן שבו הוא מתנהל מול לקוחותיו.

מקצוענות היא יותר השירות, היושרה והאחריות שיש לאיש המקצוע הן לעבודה שלו והן ללקוחות שלו.

היכולת לייצר ללקוח חוויה טובה – זה מקצוענות!

 

יש רבים הקושרים בין מקצועיות למצוינות.

אך אם ניקח את שתי ההגדרות, נגלה שכמו שמקצוענות היא לא רק עבודה מקצועית, גם מצוינות לא יכולה להתבסס רק על עבודה מצוינת ועל רמת התוצאה. בשתיהן מדובר בחוויה כוללת.

מצוינות, כמו מקצוענות היא השאיפה להצטיין בכל תחומי העיסוק שלנו :

הן בביצוע, והן בשירות.

הן באיכות העבודה, והן באיכות החוויה.

 

איש מקצוע, או חברה, אשר שמים את המקצועיות בראש - אצלם יהיו חשובות בעיקר התוצאות, רמת הביצוע ואיכות המוצר. ושלא נתבלבל, אין בכך שום רע, מדובר בדרך כלל ביצרנים של עבודה מצוינת, מפורטת ודקדקנית. אך חברות ואנשים כאלו פחות יתעניינו בלקוח, ברגשותיו, וברצונות שלו.

 

איש מקצוע או חברה שלהם דווקא חשובה המקצוענות, אלה המקצוענים שהבינו את השילוב שבין רמת העבודה ורמת השירות.
איש מקצועי ירצה לעשות עבודה טובה, אבל מקצוען יישאף לעבודה טובה שבסופה יהיה גם לקוח מרוצה.

נותני שירות מקצוענים לא יסתפקו רק בעבודה מעולה, אלא יתייחסו לרגשותיו, לרצונותיו והעדפותיו של הלקוח שלהם.

נותני שירות מקצוענים מבינים שגם אם סיפקת עבודה סופר-מקצועית, עדיין השגת רק חצי מהמטרה.

 

אז איך נבדיל בין חברה מקצועית לבין חברה של מקצוענים?

 

חברה מקצועית דואגת לרמת העבודה ולאיכותה,
חברה מקצוענית דואגת הן לרמת הביצוע והן לאיכות החוויה ושביעות הרצון של הלקוחות.

חברה של מקצוענים תעשה הכל כדי שלקוחותיה יקבלו את השירות הטוב ביותר.

חברה של מקצוענים:

  • תקפיד שהעבודה תתבצע על הצד הטוב ביותר, אך גם תקפיד על עמידה בלוחות הזמנים

  • תוודא שיתקיימו כל האלמנטים המקצועיים, אך תראה גם רגישות הן לצרכים והן לתחושות הלקוח

  • תדאג שהלקוח יעודכן בצורה שוטפת, אך גם תקפיד שזה יעשה בצורה נעימה ובגובה העיניים

  • תתמקד ותדקדק בכל כל הפרטים הקטנים בתכנית, אך לא תהיה קטנונית עם הלקוח על כל דבר ועניין

  • תחסוך בזמן, במשאבים ובאנרגיה בתהליך העבודה, אך תשקיע את כל הזמן והאנרגיות בלקוח ובשביעות רצונו

  • תקפיד על איכות החומרים, אך גם תשקיע באיכות השירות

  • תקצה את האנשים הטובים ביותר למשימה - אנשים טכניים ייצרו ואנשי שירות ישוחחו עם הלקוחות (אף פעם לא להיפך)

 

 

במילים אחרות, המקצוענות הופכת אותנו  מ"בעלי מקצוע" ל"נותני שירות"

 

אי אפשר להיות מקצוען מבלי להיות מקצועי, אך אפשר להיות מקצועי, מבלי להיות מקצוען.

 

מקווים שהצלחנו להעביר לך את התובנות ושגם נהנית מהקריאה.

לפרטים נוספים וקביעת פגישה ללא התחייבות